Ter land, ter water en in de lucht door Bosjeswana - Reisverslag uit Maun, Botswana van Sanuelya Loenhout - WaarBenJij.nu Ter land, ter water en in de lucht door Bosjeswana - Reisverslag uit Maun, Botswana van Sanuelya Loenhout - WaarBenJij.nu

Ter land, ter water en in de lucht door Bosjeswana

Door: Sanuelya

Blijf op de hoogte en volg Sanuelya

07 April 2013 | Botswana, Maun

Botswana

1 tm 7 april 2013

Ter land, ter water en in de lucht door Bosjeswana

Terug in het 'echte Afrika'! Alles ziet er weer Afrikaanser uit dan het meer moderne Zuid-Afrika. Kleine dorpjes langs de weg met de zelf gemaakte hutjes. Veel vee langs en op de weg. En het uitzicht is prachtig! Vanaf dag 1 noemde ik Botswana al Bosjeswana. Het land is bezaaid met kleine dicht begroeide bosjes. Ideaal voor wilde beesten! De olifanten lopen dan ook overal en daarom noemen ze een van de snelwegen ook wel Elephant Highway. De olifanten lopen overal langs de weg! Heeeel gaaf! Je hoeft er hier niet voor naar een National Park.

Helaas is de bevolking in Botswana erg arm. 10 jaar geleden was AIDS een enorm probleem, zoals in veel Afrikaanse landen. 24% van de bevolking was HIV-positief. De gemiddelde levensverwachting was maar 33 jaar! Dat kunnen wij ons niet goed voorstellen. Een leeftijd waarin je in de bloei van je leven bent en dan eindigt het zo door deze verschrikkelijke ziekte. Dit was uiteraard een heel erg groot probleem. Gelukkig heeft de toenmalig president ingevoerd dat de antirtrovirale medicijn therapie voor de bevolking van Botswana gratis is! Het eerste land in Afrika dat de behandeling invoerde. En wat een verbetering! In 10 jaar tijd is de gemiddelde levensverwachting van 33 jaar naar 62 jaar gegaan! Een hele verdubbeling! En de kans om de ziekte van de moeder over te dragen aan haar pasgeboren kindje is gedaald van 20 tot 40 % naar 4tot 6 %. Helaas zijn er nu nog steeds veel zieke mensen en moet er nog veel gebeuren. Vooral aan educatie over AIDS ligt nog een groot probleem. Want de behandeling is gratis, maar helaas denken de mensen dan dat het niet meer nodig is om veilige seks te hebben...

Na 2 dagen over Elephant Highway cruisen komen we aan in Maun. Vanuit Maun gaan we naar de Okovanga Delta. Okovanga Delta is een highlight van Botswana en Afrika. Het is de grootste binnenlandse rivierdelta ter wereld, 16.000 km² en is een grote toeristtrekpleister dankzij de prachtige uitzichten en het bijzondere landschap van de delta da zo anders is dan de rest van het land. Gelukkig is het nu geen hoogseizoen en was het niet zo druk.

Daar gingen we dan! De lucht in! Met een scenic flight in een klein 6 persoons vliegtuigje zagen we voor het eerst het prachtige landschap van de Okovanga delta! Het was in een woord geweldig!! Vanuit de lucht zie je pas hoe groot het is! Hoeveel water er is en hoeveel dieren er leven. Op maar 140m hoogte zagen we olifanten, nijlpaarden, giraffen, buffalo's, krokodillen en impala's. Voordat we de lucht in gingen vroeg de piloot wie er voorin wilde zitten. Je moet wel een sterke maag hebben, want de kans op misselijkheid is groter voorin. Iedereen wilde wel, maar Reece zat uiteindelijk voorin. En dat heeft ie geweten, hij kotste 4 zakjes vol! Bij elke draai of snelle beweging zaten Koon Ming, Mark, Jerischa en ik achterin te juichen en Reece voorin te kotsen. Ondanks dat vond hij het gelukkig ook geweldig en kon ie de rest van de avond bijkomen.

De volgende morgen vertroken we voor 2 nachten in de Okovanga Delta. Met een 4x4 werden we opgepikt en naar de delta gereden. Daar lagen de macoroe kano's al voor ons klaar. Tenten, kookspullen, slaapspullen en iedereen's persoonlijke spullen voor die 2 nachten werden ingeladen in de boten en daar gingen we. 2 personen per boot, languit zitliggend in een stoel gingen we door het water opweg naar het kamp. En wat prachtig was dat! Overal prachtige waterlelies! Op de kades soms wat boompjes, veel riet en graslanden. Maar vooral heel veel water en met een heerlijk zonnetje was het genieten van het uitzicht en de rust om ons heen.

Aangekomen in het kamp zetten we onze tenten op. Het kamp is een plek waar we kamperen, maar verder is er helemaal niets. De toilet werd gegraven als een diep gat en de douche, dat is de rivier. Een omgekeerde kano werd de keuken en een kampvuur de plek om te koken. In de delta gingen we voor een afternoon walk. In de delta ga je niet om veel dieren te spotten, want de dieren zijn schuw, lopen er niet met zoveel als in de andere Nationale parken waar we geweest zijn en als je wat ziet is het een extra. Maar het landschap is geweldig! Ze vertelden ons dat er ook leeuwen ed rondlopen, maar daargeloofden we niet zoveel van. Wie gaat er nou ergens rondlopen zonder bescherming of iets als er leeuwen ed rondlopen. Nou, wij dus... Nagekeken op internet, ze zijn er. Maar vast erg weinig, want we hebben ze gelukkig niet gezien! En dat maakt het rondlopen in zo'n park best een beetje spannend. Want we geloofden ze dan wel niet, maar is het waar? We zagen wel grote drollen olifantenpoep en grote olifantenbotten, maar geen olifant gezien.

De volgende ochtend vroeg ons bed uit voor een ochtend walk. Nu eerst met de bootjes naar de andere kant van de rivier. En aangekomen bij de rivier zagen we 4 wilde honden aan de overkant! Wat een geluk! Zelfs onze gidsen waren helemaal enthousiast, want wilde honden zien ze zelden. Dus super bijzonder dat wij ze zagen. Ze stonden ons een beetje van tussen het hoge gras aan te kijken, sprongen wat op en neer en renden vervolgend springend weg. Die hebben we maar mooi gezien! Met de kano naar de overkant scheen de opkomende ochtendzon prachtig door het riet op het water. Die ochtend zagen we zebra's en antilopen en liepen we 3 uur door de prachtige omgeving.

'S middags gingen we voor een verkoelende duik het water in. Volgens de gidsen komen hier nooit krokodillen en nijlpaarden, die natuurlijk beide levensgevaarlijk zijn. Ik bleef maar een beetje dicht bij de kant, want je weet het maar nooit. Een nijlpaard of krokodil doet toch echt lekker zelf wat ie wil, wat een gids ook zegt... Het water is super helder en je krijgt een gratis Dr. fish behandeling van alle kleine visjes die er zwemmen. Konden mijn voeten wel gebruiken, zoveel maanden op slippers door stof, zand etc lopen zonder scrubje voor je voeten maakt ze er niet mooier op. Ook wilden wij wek eens proberen hoe het is om in zo'n macoroe kano te varen. Nou, ik heb mijn vaarbewijs niet gehaald. Het ziet er makkelijk uit, maar die rietstengels zaten me telkens in de weg. Gelukkig deed ik het nog iets beter dan sommige anderen... Jerischa botste met haar boot tegen de boot van Rhonda waardoor zij achterover het water in kukelde. Moet hilarisch geweest zijn om te zien ;)

'S Avonds gingen we in de kano's voor een sunsetcruise. Wederom super mooi! Aan de overkant gingen we aan land voor een prachtige zonsondergang over de delta. Terug in het kamp zongen en dansten onze gidsen voor ons en sleepten ons in een dans mee. Na wat spelletjes en raadselspelletjes was het een super leuke avond! En wat een super leuke open mensen zijn de mensen uit Botswana!

De volgende ochtend tijdens de laatste ochtend walk zagen we geen beesten, maar was het weer genieten van de omgeving. Op de weg terug zagen we dan eindelijk wat ik nog graag wilde zien... Nijlpaarden! De gidsen werden echter erg nerveus, want nijlpaarden zijn toch erg gevaarlijk en vakken aan als je t dichtbij komt. Het lastige is dat ze telkens onder water gaan na adem gehaald te hebben, dus je weet niet precies hoeveel en waar ze zijn. Gelukkig zagen wij ze op een groot meer en onze ervaren ging zonder zenuwen gewoon aan de zijkant het meer over. Het was een prachtige ervaring en zeker een aanrader om naartoe te gaan, mocht je naar zuidelijk Afrika gaan!

Terug op de camping stond Eddie ons al op te wachten. Alle spullen in geladen en daar gingen we weer. En die middag reden we dan echt over Elephant Highway! Zoveel olifanten, geweldig! Zelfs op de kleine weg naar onze camping stond een enorme bul midden op de weg voor onze truck! E had niet zoveel zin om aan de kant te gaan ;) de camping was top! Voor het terras was een grote waterhole waar de olifanten kwamen drinken. De camping was gewoon open, dus olifanten kunnen zo lange je tent lopen. Toen ik even in de tent was, hoorde ik een olifant dichtbij, maar je moet in je tent blijven! Een olifant ziet de tent als een grote rots en gaat er echt niet op staan. Toch voelt het wel spannend, want je hoort de olifant ademen en blazen en de takken en bosjes verpletteren met z'n enorme voeten. Van anderen hoorde ik dat de olifant zo'n 5m langs onze tent liep!!

Nadat we 's avonds aan de waterhole hadden gezeten, ging ik terug naar de tent. Reece is zo fanatiek met spotten, die bleef tot in de nacht zitten turen. Mijn ogen houde dat niet vol. Dus liep ik met mijn niet zo goed werkende zaklampje richting de tent. Maar kon onze plek niet vinden. En zo in de nacht, als je de weg niet kan vinden, met een niet goed werkende zaklamp, zag ik in alles een olifant. Geen idee of ze er echt waren, maar nam maar geen risico, want je wilt echt niet tegen een olifant aanbotsen. Dus terug naar de bar voor beter licht en begeleiding van Reece naar de tent :)

De volgende dag reden we naar de Thebe River waar we 's avonds een sunsetcruise deden. Drankjes mee op de boot en genieten van het prachtige uitzicht! En het was heel gaaf! We zagen super veel olifanten in en lang het water, heel veel nijlpaarden, mega grote krokodillen, giraffen, bavianen, buffalo's, antilopen en zwijnen. En de zonsondergang op de rivier was prachtig!

De volgende ochtend werden we om 6uur opgepikt met een 4x4 voor een gamedrive door Chobe National Park. Een mooi klein park waar we weer nieuwe dieren zagen die we niet eerder gezien hadden. Dat is voor Reece en mij altijd een soort doel. Hopen dat je nieuwe dieren ziet of dat we de dieren zien die we al eerder hebben gezien, maar dan beter of meer. We zagen olifanten, giraffen, uilen, bavianen, verschillende soorten adelaren, impala's, nijlpaarden, puku's, aasgieren, antilopen, zwijnen, een hele grote groep buffalo's en de nieuwe dieren sabel en mangoos. Wederom weer een mooie gamedrive.

Na de gamedrive was het tijd om richting Zambia te gaan. Een super mooi en weer totaal ander land was Botswana. En zeker een aanrader!