Een 'apart' land - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sanuelya Loenhout - WaarBenJij.nu Een 'apart' land - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sanuelya Loenhout - WaarBenJij.nu

Een 'apart' land

Door: Sanuelya

Blijf op de hoogte en volg Sanuelya

01 April 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zuid-Afrika

20 maart tm 1 april

Een 'apart' land

Zuid-Afrika, een land waar ik altijd ooit al een keer naar toe wilde. En waarom? Goede vraag... Waarschijnlijk omdat wanneer ik mensen hoorde praten dat ze naar Afrika waren geweest, dit vaak Zuid-Afrika was. En daar gaan we dan, naar het zuidelijkste puntje van onze Afrika trip!

Zuid-Afrika staat bij mij bekend als het land van Nelson Mandela, de apartheid, het Kruger park, waar we overigens niet naartoe gaan en dat er veel bleek scheten wonen. Eens zien wat we daar van zien...

De eerste nacht verbleven we op een camping van een wijnboer ergens tussen Springbok en Stellenbosch. En wat je dan, wijntjes proeven natuurlijk!! Met iedereen van onze groep, behalve Reece, want die houd echt niet van wijn, en een aantal andere groepen, stonden er een aantal wijntjes voor ons klaar. De wijn bekijken, in je glas ronddraaien, ruiken, slurpen (hij had er een mooi woord voor, maar het klinkt gewoon als vies geslurp. De zuurstof die je tegelijk met de wijn naar binnen slurpt zorgt ervoor dat je de wijn beter proeft, of zo iets... ;) ) Al met al, na 2 witte, 2 rosé, 2 rood en een aperitief wijntje voelde ik 'm behoorlijk zitten. Uitspugen? Das zonde van de wijn joh!

De volgende dag gingen we op weg naar Stellenbosch. Stellenbosch is een mooie stad en we hebben er de hele dag rondgelopen. De truck en de restant de groep bleef 2 nachten in Stellenbosch, maar Reece en ik wilden liever en nacht langer in Kaapstad blijven en zijn de volgende ochtend vroeg met de trein naar Kaapstad vertrokken.

Kaapstad is een grote, mooie en goed georganiseerde stad. Het is net als of je niet in Afrika bent. Niets is Afrikaans zoals we tot nu toe gewend waren. Na het waterfront, het strand en V&A gezien te hebben, hebben we een heus gevech uitgevochten op de midgetgolfbaan. Allebei veeeels te fanatiek! Helaas verloor ik nipt, maar sloeg lekker wel 2 holes in one! Omdat het Reece z'n 30e verjaardag was, zijn we 's avonds uit eten geweest bij Mama Africa. Een restaurant in Longstreet en bekend om z'n gamemeet. We bestelden een mixed grill van game meet en kregen krokodil, steenbok, struisvogel, orix en kudu. Vooral de struisvogel en kudu zijn super lekker!!! Krokodil is net kip, alleen een beetje droger en steenbok en orix waren ook lekker.

De volgende dag zijn we van hostel verhuist, naar het hostel waar de truck naar toe kwam. Groot druk hostel met veel backpackers. Zoveel toeristen als we gezien hebben tot nu toe in Zuid-Afrika hebben we op onze hele reis nog niet gezien! West Afrika is zo veel minder toeristisch, dat we het eigenlijk niet zo heel erg leuk vinden om zoveel toeristen te zien. Vandaag bezochten we een ander deel van de stad en vonden Charley's backery. Geweldig! Een roze gebouw van binnen en buiten dat er uit ziet om op te eten! En binnen hebben ze mooiste cupcakes, muffins, taarten, gebakjes, koekjes etc die je ooit gezien hebt! We moesten natuurlijk ook even wat proberen en in het doosje van je cupcakes gieten ze ook nog eens een hele lading chocoladesaus! Het lekkerste cupcakeje die ik ooit gegeten heb!! Jam jam!

Vandaag zouden we ook naar Robben Island gaan. Naar helaas is dit door het slechte weer gecancelled in verband met te veel wind. Nou vond ik het een beetje vreemd dat ze, omdat het 's morgens erg winderig was, ze gelijk de hele dag cancelde. 's Middags was het prima. Omdat we helaas nog maar 1 dag in Kaapstad hebben en we liever de Tafelberg beklimmen, ging Robben afslaand niet meer door. Misschien een volgende keer :) Wel bekeken we het kleine museumpje bij de ticketoffice over het eiland en de hele geschiedenis. Heel interessant om te lezen.

'S Avonds zijn we naar een voetbal wedstrijd geweest van Zuid-Afrika tegen de Centraal Afrikaanse Republiek in het grote Cape Town Stadion. Een kaartje kost bijna niets, zo zou het ook in NL moeten zijn! Hier zaten hele families gezellig naar hun En wat een sfeer! Die Zuid-Afrikanen weten wel wat een feestje bouwen is! Echt een hele goede sfeer, allemaal vrolijke gezichten, gezang, gedans! Heel gaaf! En Bafana Bafana, de bijnaam van het team dat 'de jongens de jongens' betekend won ook nog eens met 2-0, helemaal goed!

De volgende morgen was het winderig. En dat is niet prettig als je een berg op wilt... Onderaan de berg was het prima, maar eenmaal echt aan het klimmen, was het toch behoorlijk winderig. De kabelbaan was zelfs dicht, dus boven op de Tafelberg was het rustig. Niet heel veel mensen klommen omhoog, of maar gedeeltelijk. En boven op de Tafelberg heb je een geweldig uitzicht! De ene kant over Kaapstad, de andere kant over de kuststrook. Heeeel mooi! Maar door de wind echt super koud!! Ook al hadden we warmere kleding mee, het was nog te koud! Dus snel onze foto's gemaakt en in een beschut plekje in de zon gelunched en opgewarmd voordat we weer naar beneden gingen.

Onze reis gaat vanaf nu weer richting het noorden. Want zoals gezegd, Kaapstad was onze zuidelijkste stop. Ook een stop om nieuwe passagiers op te pikken. Lylia, een 29 jarige oventhausiast Braziliaanse kwam op de truck. Met lylia erbij vertrokken we naar Oudshoorn. Onderweg kwamen we heel veel struisvogelboerderijen tegen en reden we door een bergachtig landschap. Oudshoorn is een klein sjiek stadje. Onze camping paste in het stadje, want we hadden een heel mooi toiletgebouw met zelfs een bad! Dat moest natuurlijk even getest worden! In Oudshoorn bezochten we een kleine dierentuin. Nou valt de meeste andere dierentuin meestal wat tegen nadat ik in Dierenpark Amersfoort gewerkt heb, maar ik wilde toch graag even kijken, want ze hadden hier witte leeuwen en die had ik nog nooit gezien. Over het hele kattengedeelte liep je over een loopbrug. De witte leeuwen waren prachtig om te zien! Maar de rest van de zoo was niet zo bijzonder.

'S middags vertrokken we naar Knysna, niet ver van Oudshoorn. Knysna heeft een mooi waterfront waar we langs geslenterd hebben. Het strand was volgens de dame op de camping op loopafstand van een uur. Okay, dat is te doen. Maar een uur... Het was toch echt een stikkie verder. En natuurlijk, de hele dag mooi weer, liggen we nog geen 5 minuten int zonnetje, komen de wolken aanzetten. En na de gewone wolken, de regenwolken. Dat was dus een kort strandmiddagje. Gelukkig konden we met iemand mee terug liften, anders hadden we door de regen die inmiddels naar beneden kwam kletteren het hele eind terug moeten lopen. Gelukje :)

Onderweg naar Stormsriver kwamen we langs de grootste bungyjump ter wereld. Alex, onze 18 jarige Engelse wilde jumpen. Heel gaaf om te zien! In het restaurant hadden ze een tv scherm waarop je de jump van dichtbij kon zien. Ik had zelf al een tijdje geleden toen ik de lijst met optionele activiteiten zag bedacht dat ik de bungyjump wilde doen boven de Victoria watervallen in Zambia. Werd er nu al zenuwachtig voor als ik Alex zo zag springen! Maar als hij het kan, dan kan ik het ook!!

Naast onze camping was een klein nationaal park waar een aantal wandeltochten waren uitgezet. Reece en ik gingen op pad. Onderweg kwamen we een slang en een grote groep bavianen tegen. Bijna was Reece z'n camera kwijt nadat hij 'm even had neergelegd toen we wat dronken. Een kwartier later kwam hij erachter. Rennend ging hij weer terug terwijl ik op de spullen paste. Echter voelde dat niet zo heel fijn om daar allee in het bos te blijven. Er waren vlak bij allemaal mannen aan het werk, niet dat ze mij zagen, maar ik hoorde ze wel. Ook hoorde ik een soort schot geluid... Of het echt een schot was weet ik niet, maar ik ging maar snel achter Reece aan. Gelukkig kwam ik hem al snel rennend terug tegen. Want ook hij had het soort schot geluid gehoord. Maar goed dat Reece zijn camera had laten liggen, want daar zag hij da we mooi de verkeerde kant op waren gelopen. Heelhuids en met alle spullen kwamen we weer op de camping aan.

Het enige nationale park dat we in Zuid-Afrika bezochten was het Addo Elephant National Park. En zoals de naam al doet vermoeden, heel veel olifanten! Een grote groep liep ons tegemoet over de weg en liepen langs onze truck. Wat een bakbeesten! Zo mooi! Het Addo Elephant National Park is dicht begroeit, waardoor er geen savanne beesten zoals de giraffe en springbokken zijn. Maar wel zagen we buffalo's! Nog eentje aan onze Big-5 kunnen toevoegen. De Buffalo zorgt van de dieren uit de big-5 voor de meeste menselijke doden. Kan je je toch niet voorstellen, lijkt net een hele grote koe. Maar die horens zijn enorm! Verder zagen we nog rode hartenbeesten die we nog niet eerder gezien hadden en veel pumba's en kudu.

Op onze weg naar Johannesburg maakten we 2 hele lange dagen. We kampeerden onderweg in Bloemfontijn. Na 2 lange dagen rijden kwamen we aan in Johannesburg. Een grote stad, grote gebouwen, grote luxe huizen achter hele grote hekken met elektrische beveiliging, beveiligers en panicrooms, vertelde onze driver ons. Dit is een kamer waar de mensen in kunnen schuilen wanneer er ingebroken wordt. Want Johannesburg is geen fijne stad. Het verschil tussen plat gezegd zwart en wit is verschrikkelijk om te zien! De witte zitten achter hun elektrische hekken in grote luxe huizen en de zwarte mensen zie je letterlijk in de goot liggen. Witte een verschrikkelijke stad! En dan zeggen ze dat de apartheid is afgeschaft.

We hebben er met de groep veel over gesproken... Maar het blijft een lastige kwestie. De blanken kwamen naar Afrika en namen de landen over. Alle landen waren ongeveer verdeeld tussen ons eigen Nederland, België, Frankrijk, Engeland, Portugal, Duitsland, Italië en Spanje. Voor mij is het een idioot idee dat je een land binnen komt en het even overneemt... Waarom vindt de ene dat ie beter is dan de ander? Aan de andere kant hoor ik van de Afrikanen zelf in verschillende landen, dat de blanken ook goede dingen hebben gebracht zoals betere infrastructuur en betere voorzieningen voor gezondheidszorg en onderwijs... Wat nou dan nog moet gebeuren is iedereen gelijk behandelen en dezelfde kansen geven, want over het overgrote deel zie je, en dan heb ik het nu over Zuid-Afrika, de blanken hebben de leidinggevende functies, zijn eigenaren van ongeveer alles en hebben Afrikaans personeel in dienst.

Helaas vonden wij het door deze grote verschillen tussen de bevilking in Zuid-Afrika niet zo'n prettig land om doorheen te reizen. Je voelt en ziet de verschillen overal. Helaas... Ik hoop dat het verbeterd.

Zuid-Afrika is trouwens voor iedereen die graag een keer naar Afrika wilt misschien wel een vertrouwd land om naartoe te gaan. Het voelt niet als een cultuurschok, omdat je niet het idee hebt dat je in het echte Afrika bent. Dus misschien makkelijker om te reizen. Overigens is het wel een onveilig land. Zo moesten wij van de chauffeur alle tarps (flap ramen in de truck) dichtritsen in Johannesburg, omdat het voorkomt dat toeristen bestolen etc worden.

We verlieten Johannesburg en daarmee Zuid-Afrika zonder Alex, Andy en Susan. Maar kregen in ruil daarvoor eindelijk verjonging! Mark (begin 30) uit Australië/Hong-Kong, Kuun Ming (eind 30) uit Hong-Kong, Sofie (27) uit Zweden en Jerischa (26) uit Australië/Zuid-Afrika/India. We hebben zin in Botswana!!

• 05 Juni 2013 - 16:14

Nicoline:

Zo is weer een hele reis geweest. Echt leuk om te lezen. Je bent alweer zoveel maandjes weg. Geniet nog maar lekker. Ik heb helaas geen facebook om de foto's te zien, jammer want hier staan ze niet op. Dikke kus

• 07 Juni 2013 - 20:25

Nicoline:

En nog van harte gefeliciteerd met vriendje. Maar geef mij maar een biefstukkie hoor! XXXXX