Zand zand zand - Reisverslag uit Nouakchott, Mauritanië van Sanuelya Loenhout - WaarBenJij.nu Zand zand zand - Reisverslag uit Nouakchott, Mauritanië van Sanuelya Loenhout - WaarBenJij.nu

Zand zand zand

Door: Sanuelya

Blijf op de hoogte en volg Sanuelya

03 December 2012 | Mauritanië, Nouakchott

Na onze eerste 2 weken Marokko en het regelen van de visas op weg naar de Atlas mauntains. Het langere reizen is begonnen! Onderweg in de truck spelen we veel 500 (kaartspel) met Reece, Dave en Allen of we lezen of slapen. De banken zijn prima om even een middagdutje op te doen. De route door de Atlas Mauntains is prachtig! besneeuwde bergtoppen, groene oases, antraciet kleurige huisjes en af en toe een riviertje door de bergen. 'S avonds is het koud! Dus kampvuurtje aan tijdens avondeten en we gingen vrij vroeg naar bed.

In de Atlas Mauntains bezochten we de Todra Gorges, een grote bergspleet. Ons hotelletje was precies in de bergspleet met prachtig uitzicht! In de bergen gehiked naar een klein nomadenhuisje, uitgehakt in de berg. Of die mensen er echt woonden of er alleen zaten als toeristen attractie weet ik niet zeker, maar klein en koud om te wonen... Pfff

Onderweg naar Marrakesh bezochten we Ouarzazate en Ait Benhaddou, twee kleine stadjes. In Ouarzazate bezochten we een filmmuseum. Ze bewaarden hier decors van films gemaakt in Marokko. In Ait Benhaddou bezochten we een van de best bewaarde exotische kasba's van de Atlas regio. Ook hier zijn veel films gemaakt, oa Gladiator en Lawrence of Arabia.

En dan eindelijk naar Marrakesh, waar we 3 nachten op de camping bleven. Dus eindelijk weer tijd om even kleding te wassen, lang douchen en je apparatuur op te laden. De volgende ochtend Marrakesh in! De medina is groot, druk, kleurrijk en erg toeristisch, helaas... Wel leuk om lekker doorheen te slenteren. Het grote plein Djemaa el Fna is gezellig. Overal kraampjes met eten en verse sapjes en er komen veel locals. vooral 's avonds is het gezellig druk, met veel lichtjes en lekkere geuren van eten. Beetje jammer alleen is dat er ook locals zijn die met apen en slangen rondlopen en die bij toeristen in de nek gooien. Triest voor de dieren en irritant dat er een slang in je nek ligt en ze aan je arm trekken voor geld... Marrakesh was leuk, maar viel wat tegen door de verhalen die je hoort over een Arabische sprookjesstad...

Na Marrakesh doorgereden richting de kust op weg naar Essaouira. De camping in Essaouira stond vol met campers en een hand vol Nederlanders. De camping was tegenover het strand. Heerlijk over het strand geslenterd naar de stad. Het stadje is een visersstadje, leuk haventje waar ze de vis verkopen. Bord vol visjes gegeten op de koelbox van een local visboertje ergens midden in het stadje. Heerlijk!

Na het zand van de kust, op weg naar het zand van de Western Sahara. En dat is zand, zand en nog eens zand!! 5 nachten bushcamp op rij!! Stofhappen, zand uit je ogen, mond, neus, oren wrijven, zand in je haren, kleding en zand scheppen uit de tent. En al da zand wordt geholpen door een lading wind! Dus je tent is niet alleen in gevaar door het zand, de wind blaast ,m zo weg als je niet oppast! Dus onze tent goed verstevigd met grote keien in en uit de tent. En dat hielp :) naast dat het zand wat lastig was, waren het wel prachtige uitzichten, mooie zonsondergangen en relaxte dagen. Op naar de grens met Mauritanië!

De grens overgaan is niet zo smoel hier... Het is zelfs lastiger om Marokko uit te komen dan Mauritanië in. 3uur aan het loket van Marokko gestaan voor de stempel om eruit te mogen!! En nog eens 2uur voordat we Mauritanië in waren. Tussen Marokko en Mauritanië is een groot stuk niemandsland. En schijnbaar dumpt iedereen daar z'n auto die het nie meer doet of niet door de grens komt. Een groot autokerkhof!

In Mauritanië hoefden we nietgelijk naar de hoofdstad door te rijden gelukkig. De vorige truck die n maart vertrok moest onze leiding van politie naar de hoofdstad rijden ivm al kaida. Gelukkig is het veilig nu en konden wij naar de camping in Nouadhibou, vlak bij de grens. Luk klein stadje, erg vriendelijke mensen. Veel kinderen spraken ons aan op straat. En een groot verschil met de Marokkaanse kindere was dat ze niet om geld vroegen overal. Het was een erg klein stadje met een leuk haventje e uiteraard weer lekkere goedkope vis en... Ze verkopen hier oliebollen!! Haha! We waren de enige toeristen in de stad, dus werden wel de beetje aangegaapt... Ma, dat zal wel vaker gebeuren.

Nu in de hoofdstad Nouakchott. Geen bijzondere stad. De Aussies en Kiwi's moesten visums regelen voor Senegal. Voor mij en de rest is Senegal gratis :) morgen rijden we door richting de grens om de volgende dag de grens met Senegal over te steken. We blijven daar max 5 dagen ivm de visums die de Aussies en Kiwis hebben gekregen... Nu nog even wat rondstruinen over de markt, fruit inslaan, want je weet nooit wanneer er weer een lek is om eten te kopen in de woestijn en vanaf nog even douchen. Ze zijn warm en dat is bijzonder hier :)

• 03 December 2012 - 18:56

Bonnie:

Last je vader niet horen dat je straks met een Marrokaan thuis komt hè?! ;)
    Je bent gewoon alweer een maand weg!!! Gaat hard man!!! Xxx

• 03 December 2012 - 18:58

Willij:

Leuk verslag,heb het goed lieve schat xxx

• 03 December 2012 - 20:48

Joke Keyzer:

Klinkt weer heel avontuurlijk allemaal. Wij hebben hier vandaag sneeuw gehad. Nat weliswaar, maar de winter is begonnen. Geniet lekker verder en let goed op jezelf!

• 04 December 2012 - 09:07

Inez:

Hoi San,
    Fijn weer wat van je te horen en hier terwijl het koud en guur is (ja, meestal 1 dag voor Sinterklaas).
    Wat fijn dat je het zo leuk hebt, ga vooral door met je verslagjes, ik vind ze erg leuk. Groetjes Inez.

• 04 December 2012 - 09:33

Yvette M. :

Hoi Smurfin! Net je verslag gelezen. Klinkt erg leuk. Geniet van de rest van je reis!

• 04 December 2012 - 09:48

Bjuuuuuurt:

nee joh!!!!!!!!!!!!!!!!!! 1e maand zit erop, ik zal alvast maar weer gaan inlopen voor tennis....
    cool je reis, keep it going! x

• 04 December 2012 - 13:15

Nicoline En Frank:

hai meisje. fijn om weer iets van je te horen. je reisverslag geeft aan dat je er erg van geniet, ondanks al dat zand. tis fijn dat je regelmatig wat laat horen. bedankt en geniet er van. doe voorzichtig. liefs nic en pa

• 04 December 2012 - 13:16

Hannie Venus:

Hoi San,

Fijn dat het je zo goed gaat. Blijven genieten en blijven schrijven alsjeblieft. Heel veel plezier. Hannie

• 06 December 2012 - 18:08

Tineke:

Hoi San, heb eindelijk door hoe ik t oma kan laten lezen. Zag nu dat vorig verslag terug te vinden is.
    Merk echt dat je t naar je zin hebt en dat t goed met je gaat. Zoals je t schrijft zie je t voor je en zeker met de foto's ernaast.
    Marktjes zijn altijd zo leuk vindt je niet, om te kijken al die kleuren.
    Heel veel plezier verder blijf je volgen en dat je moet genieten hoef ik niet te zeggen.

• 06 December 2012 - 18:08

Tineke:

Marktjes zijn altijd zo leuk vindt je niet, om te kijken al die kleuren.

• 09 December 2012 - 16:24

Moreno:

Hej lief zusje van me! Je weet het, ik ben niet zo van deze tijd. Ik wist dus tot voorkort ook niet dat je een reisverslag via internet bijhoudt?! Wat ontzettend leuk om al die mooie verhalen van je te mogen lezen. Ik wist niet dat je zo leuk kon schrijven :) Heel veel plezier lief zusje van me, doe voorzichtig en ik kijk al weer uit naar je volgende reisverslag! Liefs Moreno